Terma & Syarat
Terma dan syarat yang terkandung tertakluk kepada pemohon yang sah (bakal dirujuk sebagai “Pelanggan”) dan yang telah diberikan pembiayaan peribadi (bakal dirujuk sebagai “Perkhidmatan”) oleh Klien (bakal dirujuk sebagai “Pembiaya”). Segala produk dan perkhidmatan dari LoanBuddy adalah tertakluk kepada terma dan syarat yang berkenaan. Sila baca bersama-sama dengan mana-mana perjanjian khusus untuk transaksi dan perkhidmatan.
Terma dan Syarat yang dinyatakan di sini adalah sebagai tambahan kepada, dan bukan sebagai pengganti kepada atau pengurangan mana-mana terma dan syarat yang terikat kepada Pelanggan dari semasa ke semasa. LoanBuddy berhak untuk menukar maklumat dan kandungan di laman web ini pada bila-bila masa. Dengan meneruskan penggunaan laman web ini bermakna anda menerima perubahan-perubahan ini.
1. PERMOHONAN PERKHIDMATAN
a. Pelanggan boleh memohon Perkhidmatan melalui laman web LoanBuddy.
b. Apabila pemohonan dibuat oleh Pelanggan, Pembiaya kemudiannya akan menilai permohonan tersebut dan hendaklah menasihati Pelanggan jika permohon tersebut telah diluluskan.
c. Apabila permohonan Pelanggan diluluskan, Pembiaya hendaklah memaklumkan Pelanggan mengenai kelulusan tersebut, jumlah pembiayaan yang diluluskan untuk Perkhidmatan, dan jadual pembayaran Ansuran di bawah Perkhidmatan, melalui Platform Perkhidmatan Pembiaya (atau laman web Pembiaya, sebagai kes mungkin).
d. Pelanggan boleh menerima Perkhidmatan melalui Platform Perkhidmatan Pembiaya (atau laman web Pembiaya, mengikut mana-mana yang berkenaan) dengan menandatangani perjanjian pembiayaan dengan Pembiaya (“Perjanjian”).
2. MEKANISME PEMBIAYAAN
Pembiaya hendaklah bertanggungjawab sepenuhnya untuk runding dan muktamadkan Perjanjian Pembiayaaan dengan Pelanggan. Semua dokumen yang disediakan oleh LoanBuddy, termasuk tetapi tidak terhad kepada laporan, helaian perbandingan, atau mana-mana dokumen lain yang berkaitan dengan pembiayaan pinjaman peribadi, adalah untuk tujuan permakluman sahaja dan bukan nasihat kewangan.
3. PERWAKILAN DAN WARANTI
Pelanggan mewakili dan menjamin kepada Pembiaya seperti yang berikut:-
a. Pelanggan mengisytiharkan bahawa dia bukan bankrap yang belum dilepaskan atau tertakluk kepada prosiding kebankrapan;
b. bahawa Perjanjian Pembiayaan merupakan obligasi Pelanggan yang sah mengikut undang-undang dan terikat, dan dikuatkuasakan mengikut terma dan kewajipan Pelanggan berkenaan dengan pembayaran yang perlu dibayar oleh Pelanggan, dan perbelanjaan dan caj lain yang dilakukan tidak melanggar mana-mana perundangan atau peraturan yang terikat kepada Pelanggan;
c. bahawa pemberian Perkhidmatan kepada Pelanggan tidak akan melanggar atau melanggar mana-mana perundangan;
d. bahawa tiada perintah mahkamah atau agensi kerajaan lain atau mana-mana peruntukan perjanjian sedia ada yang mengikat Pelanggan atau yang tertakluk kepadanya yang akan dilanggar atau dilanggar oleh pelaksanaan, penyerahan dan pelaksanaan Perjanjian;
e. bahawa tiada pelanggaran mana-mana peruntukan perundangan, perintah mahkamah dan penghakiman telah dilakukan oleh Pelanggan;
f. bahawa semua maklumat penyata kewangan dan data lain yang diberikan oleh Pelanggan kepada Pembiaya adalah lengkap dan tepat;
g. bahawa Pelanggan telah mendedahkan sepenuhnya dan tepat, secara bertulis, kepada Pembiaya, semua fakta yang berkaitan dengan perniagaannya yang Pelanggan tahu atau patut semunasabahnya tahu dan yang penting untuk didedahkan kepada Pembiaya dalam konteks Perkhidmatan dan Perjanjian ini;
h. segala maklumat yang diberikan atau yang akan diberikan oleh Pelanggan berkaitan dengan Perjanjian ini tidak mengundang sebarang kenyataan yang tidak benar atau meninggalkan sebarang fakta dalam kenyataannya, berdasarkan keadaan di mana ia dibuat, dan semua ungkapan jangkaan, niat, kepercayaan dan pendapat serta semua unjuran yang terkandung dalamnya dibuat secara jujur atas alasan yang munasabah selepas pertanyaan yang sewajarnya telah diteliti oleh Pelanggan; dan
i. Pelanggan mempunyai kapasiti undang-undang untuk bertindak secara individu, tanpa mengira bahawa Pelanggan telah dilantik secara sah sebagai wakil perkongsian, syarikat atau entiti perniagaan, dan bahawa Pelanggan dianggap menjamin bahawa ia diberikuasa sewajarnya untuk bertindak bagi pihaknya sendiri atau sebagai wakil. Tindakan undang-undang akan diambil oleh Pembiaya sekiranya terdapat pelanggaran kewajipan ini.
4. UMUM
Pelanggan tidak mempunyai hak untuk menyerahkan atau memindahkan mana-mana hak, aku janji, perjanjian, kewajipan, liabiliti dan/atau obligasi yang termaktub dalam terma dan syarat ini.
5. PENDEDAHAN MAKLUMAT
a. Dengan ini, Pelanggan bersetuju bahawa semasa penerusan Perjanjian dan/atau selagi mana-mana wang yang perlu dibayar masih belum dijelaskan, Pembiaya berhak untuk mendedahkan maklumat mengenai Pelanggan dan Perkhidmatan (termasuk akaun Pelanggan dan/atau akaun baru Pelanggan) kepada berikut:
i. agensi pelaporan kredit seperti yang ditakrifkan di bawah Akta Agensi Pelaporan Kredit 2010 (termasuk CTOS Data Systems Sdn. Bhd. (“CTOS”), Experian Information Services (Malaysia) Sdn. Bhd. (“Experian”) atau pihak berkuasa atau badan lain yang ditubuhkan oleh kerajaan atau pihak berkuasa lain yang mempunyai bidang kuasa ke atas Pembiaya; atau
ii. badan atau pihak berkuasa lain atau pihak yang dikatikan dengan Pembiaya; atau
iii. bakal penerima serah hak atau orang lain yang mewakili untuk membuat perjanjian kontrak dengan Pembiaya.
b. Pelanggan dengan ini secara nyata dan tidak boleh ditarik balik persetujuannya dengan pendedahan tersebut dan dengan ini mengesahkan dan mengisytiharkan bahawa tiada persetujuan lanjut daripada Pelanggan diperlukan yang berkaitan dengannya.
6. KETETAPAN
Sebarang terma, syarat, ketetapan, peruntukan, perjanjian atau aku janji yang terkandung di sini yang menyalahi undang-undang, dilarang atau tidak boleh dikuatkuasakan dalam mana-mana bidang kuasa hendaklah, mengenai bidang kuasa tersebut, dihentikan setakat undang-undang, larangan atau yang tidak boleh dikuatkuasakan dalam mana-mana bidang kuasa tersebut, tanpa membatalkan atau menjadikan tidak sah, batal atau tidak boleh dikuatkuasakan mana-mana terma, syarat, ketetapan, peruntukan, perjanjian atau aku janji sedemikian dalam mana-mana bidang kuasa lain.
7. PERKHIDMATAN NOTIS DAN PROSES UNDANG-UNDANG
a. Setiap komunikasi yang akan dibuat di bawah Perjanjian perlu dilakukan secara bertulis, dan bagi Pembiaya, hendaklah dilakukan di bawah tanggungan mana-mana pengurus atau pegawai lain yang diberi kuasa Pembiaya atau peguam cara atau firma peguam cara yang bertindak untuk Pembiaya dan, melainkan telah dinyatakan sebaliknya, hendaklah dihantar melalui faks atau surat rasmi, ke alamat yang dinyatakan atau ke alamat lain yang mungkin dimaklumkan oleh pihak lain yang memberi notis.
b. Sebarang notis atau permintaan sedemikian hendaklah dianggap telah diberikan secukupnya, atau dibuat dan dianggap telah diterima (melainkan terdapat bukti yang bertentangan bahawa notis atau permintaan tersebut sebenarnya tidak diterima) oleh pihak yang menerimanya:
i. dalam kes penghantaran peribadi, apabila dihantar sebelum 5.00 petang pada Hari Bekerja; atau;
ii. dalam kes penghantaran pos prabayar atau berdaftar, pada hari kedua Hari Bekerja selepas penghantaran dilakukan; atau;
iii. dalam kes teleks atau kabel, pada Hari Bekerja sejurus selepas penghantaran; atau;
iv. dalam kes faksimili, pada masa laporan penghantaran diterima oleh penghantar, yang mengesahkan bahawa penerima telah menerima faksimili tersebut; atau;
v. dalam kes surat elektronik, pada hari surat elektronik tersebut memasuki sistem maklumat Pelanggan, selagi Pembiaya belum menerima mesej yang gagal atau tidak dapat dihantar daripada pembekal hos pada hari penghantaran.
c. Sekiranya berlaku perubahan dalam alamat Pelanggan, Pelanggan hendaklah secepat yang mungkin atau dalam apa jua keadaan sekurang-kurangnya tujuh (7) hari sebelum perubahan tersebut memberitahu Pembiaya secara bertulis tentang perubahan tersebut.
d. Tiada perubahan dalam alamat untuk perkhidmatan dalam apa jua cara sekalipun akan berkuatkuasa atau mengikat Pembiaya melainkan Pelanggan telah memberi Pembiaya, menurut perenggan (c), notis sebenar mengenai perubahan Alamat untuk Perkhidmatan dan tiada peruntukan yang diberikan di sini akan terjejas atau mengalami prejudis oleh sebarang perubahan Alamat untuk Perkhidmatan yang mana Pembiaya tidak mempunyai pengetahuan sebenar pada masa perbuatan atau perkara itu dilakukan atau dijalankan.
e. Sebarang notis atau komunikasi lain yang akan diberikan di bawah atau berkenaan dengan Perjanjian hendaklah dihantar, diberikan atau dihantar kepada penerima di alamat tersebut (atau alamat lain yang mungkin diberikan oleh penerima notis kepada pihak lain mengikut perenggan (c) dari semasa ke semasa) yang ditetapkan.
f. Pembiaya hendaklah mempunyai budi bicara mutlak sama ada untuk menerima, atau bergantung, atau bertindak ke atas mana-mana komunikasi yang diterima melalui telefon atau e-mel dan berhak untuk meminta pengesahan mana-mana komunikasi sedemikian melalui mana-mana kaedah yang difikirkan sesuai oleh Pembiaya.
g. Penyampaian mana-mana proses undang-undang boleh diberikan melalui pos berdaftar prabayar atau pos biasa yang dihantar kepada Pelanggan di alamat yang dinyatakan dan proses undang-undang tersebut hendaklah dianggap telah dilaksanakan dengan sewajarnya selepas tamat tempoh lima (5) hari dari tarikh ia diposkan dan tiada perubahan dalam alamat Pelanggan yang dinyatakan di sini walau apa jua pun yang dibawa akan berkuatkuasakan atau mengikat Pembiaya melainkan notis sebenar pertukaran alamat telah diberikan kepada Pembiaya.
8. PENERBITAN TERMA DAN SYARAT INI DI LAMAN WEB LOANBUDDY
Salinan Terma dan Syarat ini diterbitkan di laman web www.loanbuddy.com.my. Sekiranya LoanBuddy menukar atau mengubah apa-apa terma dan syarat di sini, versi yang dipinda dan dikemaskini akan disiarkan di laman web tersebut.
9. PENAFIAN
Segala bahan di laman web LoanBuddy adalah disediakan “seadanya”. LoanBuddy tidak menjamin ketepatan, kebergantungan, atau kesempurnaan maklumat dan tidak bertanggungjawab atas kesilapan atau gangguan dalam perkhidmatan. Maklumat di laman ini bukanlah tawaran untuk membeli, menjual atau memindahkan sebarang sekuriti atau perkhidmatan. Pelanggan bertanggungjawab untuk menilai perkhidmatan dan mendapatkan nasihat profesional seperti yang disarankan.
10. PAUTAN
Pautan ke laman luar adalah untuk kemudahan sahaja. LoanBuddy tidak bertanggungjawab untuk kandungan pada laman yang dipautkan dan tidak mengendorsnya. Penggunaan pautan luar adalah atas risiko Pelanggan sendiri.
11. HAK CIPTA
Kandungan di laman web ini dimiliki oleh LoanBuddy dan dilindungi oleh undang-undang hak cipta. Pelanggan tidak boleh menyalin, mengedar, atau mengubah suai sebarang kandungan tanpa kebenaran.
12. TANDA DAGANG
Semua tanda dagang dan logo di laman web adalah milik LoanBuddy. Tiada hak diberikan untuk menggunakannya tanpa kebenaran terlebih dahulu.
13. PENGECUALIAN LIABILITI
LoanBuddy tidak bertanggungjawab untuk sebarang kerugian atau kerosakan daripada menggunakan laman web ini atau pergantungan pada kandungannya.
14. INDEMNITI
Pelanggan bersetuju untuk menanggung rugi LoanBuddy daripada sebarang tuntutan, kerugian atau perbelanjaan yang timbul daripada penggunaan laman web atau pelanggaran syarat ini oleh Pelanggan.
15. PENAMATAN
LoanBuddy boleh menggantung atau menamatkan akses Pelanggan ke laman web pada bila-bila masa atas sebarang sebab, terutamanya pelanggaran terma dan syarat ini.
16. UNDANG-UNDANG DAN BIDANG KUASA
Terma-terma ini dikawal oleh undang-undang Malaysia. Dengan menggunakan laman web ini, Pelanggan bersetuju dengan bidang kuasa mahkamah Malaysia untuk sebarang pertikaian.
17. KESELAMATAN PRIVASI
LoanBuddy komited terhadap keselamatan maklumat anda. Sentiasa rahsiakan nama pengguna dan kata laluan anda. Berwaspada dengan e-mel dan panggilan telefon yang meminta maklumat peribadi. LoanBuddy tidak akan meminta maklumat sensitif melalui cara ini.
PENERIMAAN dan PENGAKUAN
Kemaskini terakhir: 20 September 2024