Dapatkan tahap 'fitness' kewangan anda dengan loanfit
Macam mana nak tau anda fit ke tak? Eh, bukan fit yang tu! Dalam konteks ini, adakah anda fit dari segi kewangan anda?



Dapatkan tahap
'fitness' kewangan
anda dengan
loanfit!
Macam mana nak tau anda fit ke tak? Eh, bukan fit yang tu! Dalam konteks ini, adakah anda fit dari segi kewangan anda?

Dapatkan semakan kewangan lengkap anda dan nilai sendiri pinjaman yang sesuai dengan kelayakan anda.
Sebelum pemohonan pinjaman anda ditolak, jom kita pastikan kesihatan kewangan anda dalam keadaan stabil!
Nak loanfit? Begini caranya!
#1

Jom isi borang!
(untuk warganegara Malaysia sahaja)
#2

Pastikan maklumat
adalah tepat dan sah
#3

Tekan butang 'hantar'!
(semakan anda akan dihantar melalui whatsapp. tiada sebarang caj dikenakan.)

Soalan Lazim
loanfit adalah alat yang membantu anda memeriksa kesihatan kewangan anda untuk menentukan sama ada anda layak memohon pinjaman.
Anda hanya perlu mengisi maklumat kewangan anda, dan loanfit akan menganalisisnya untuk memberikan penilaian mengenai kemampuan anda untuk mendapatkan pinjaman.
Dengan loanfit, anda akan menerima penilaian kesihatan kewangan dan cadangan jenis pinjaman yang sesuai dengan keadaan kewangan anda.
Perlukan Pinjaman?
Semakan Kelayakan Anda Sekarang!

TERMA & SYARAT
Terma dan syarat yang terkandung tertakluk kepada pemohon yang sah (bakal dirujuk sebagai “Pelanggan”) dan yang telah diberikan pembiayaan peribadi (bakal dirujuk sebagai “Perkhidmatan”) oleh Klien (bakal dirujuk sebagai “Pembiaya”). Segala produk dan perkhidmatan dari LoanBuddy adalah tertakluk kepada terma dan syarat yang berkenaan. Sila baca bersama-sama dengan mana-mana perjanjian khusus untuk transaksi dan perkhidmatan.
Terma dan Syarat yang dinyatakan di sini adalah sebagai tambahan kepada, dan bukan sebagai pengganti kepada atau pengurangan mana-mana terma dan syarat yang terikat kepada Pelanggan dari semasa ke semasa. LoanBuddy berhak untuk menukar maklumat dan kandungan di laman web ini pada bila-bila masa. Dengan meneruskan penggunaan laman web ini bermakna anda menerima perubahan-perubahan ini.
1. PERMOHONAN PERKHIDMATAN
- a. Pelanggan boleh memohon Perkhidmatan melalui laman web LoanBuddy.
- b. Apabila pemohonan dibuat oleh Pelanggan, Pembiaya kemudiannya akan menilai permohonan tersebut dan hendaklah menasihati Pelanggan jika permohon tersebut telah diluluskan.
- c. Apabila permohonan Pelanggan diluluskan, Pembiaya hendaklah memaklumkan Pelanggan mengenai kelulusan tersebut, jumlah pembiayaan yang diluluskan untuk Perkhidmatan, dan jadual pembayaran Ansuran di bawah Perkhidmatan, melalui Platform Perkhidmatan Pembiaya (atau laman web Pembiaya, sebagai kes mungkin).
- d. Pelanggan boleh menerima Perkhidmatan melalui Platform Perkhidmatan Pembiaya (atau laman web Pembiaya, mengikut mana-mana yang berkenaan) dengan menandatangani perjanjian pembiayaan dengan Pembiaya (“Perjanjian”).
2. MEKANISME PEMBIAYAAN
Pembiaya hendaklah bertanggungjawab sepenuhnya untuk runding dan muktamadkan Perjanjian Pembiayaaan dengan Pelanggan. Semua dokumen yang disediakan oleh LoanBuddy, termasuk tetapi tidak terhad kepada laporan, helaian perbandingan, atau mana-mana dokumen lain yang berkaitan dengan pembiayaan pinjaman peribadi, adalah untuk tujuan permakluman sahaja dan bukan nasihat kewangan.
3. PERWAKILAN DAN WARANTI
Pelanggan mewakili dan menjamin kepada Pembiaya seperti yang berikut:-
- a. Pelanggan mengisytiharkan bahawa dia bukan bankrap yang belum dilepaskan atau tertakluk kepada prosiding kebankrapan;
- b. bahawa Perjanjian Pembiayaan merupakan obligasi Pelanggan yang sah mengikut undang-undang dan terikat, dan dikuatkuasakan mengikut terma dan kewajipan Pelanggan berkenaan dengan pembayaran yang perlu dibayar oleh Pelanggan, dan perbelanjaan dan caj lain yang dilakukan tidak melanggar mana-mana perundangan atau peraturan yang terikat kepada Pelanggan;
- c. bahawa pemberian Perkhidmatan kepada Pelanggan tidak akan melanggar atau melanggar mana-mana perundangan;
- d. bahawa tiada perintah mahkamah atau agensi kerajaan lain atau mana-mana peruntukan perjanjian sedia ada yang mengikat Pelanggan atau yang tertakluk kepadanya yang akan dilanggar atau dilanggar oleh pelaksanaan, penyerahan dan pelaksanaan Perjanjian;
- e. bahawa tiada pelanggaran mana-mana peruntukan perundangan, perintah mahkamah dan penghakiman telah dilakukan oleh Pelanggan;
- f. bahawa semua maklumat penyata kewangan dan data lain yang diberikan oleh Pelanggan kepada Pembiaya adalah lengkap dan tepat;
- g. bahawa Pelanggan telah mendedahkan sepenuhnya dan tepat, secara bertulis, kepada Pembiaya, semua fakta yang berkaitan dengan perniagaannya yang Pelanggan tahu atau patut semunasabahnya tahu dan yang penting untuk didedahkan kepada Pembiaya dalam konteks Perkhidmatan dan Perjanjian ini;
- h. segala maklumat yang diberikan atau yang akan diberikan oleh Pelanggan berkaitan dengan Perjanjian ini tidak mengundang sebarang kenyataan yang tidak benar atau meninggalkan sebarang fakta dalam kenyataannya, berdasarkan keadaan di mana ia dibuat, dan semua ungkapan jangkaan, niat, kepercayaan dan pendapat serta semua unjuran yang terkandung dalamnya dibuat secara jujur atas alasan yang munasabah selepas pertanyaan yang sewajarnya telah diteliti oleh Pelanggan; dan
- i. Pelanggan mempunyai kapasiti undang-undang untuk bertindak secara individu, tanpa mengira bahawa Pelanggan telah dilantik secara sah sebagai wakil perkongsian, syarikat atau entiti perniagaan, dan bahawa Pelanggan dianggap menjamin bahawa ia diberikuasa sewajarnya untuk bertindak bagi pihaknya sendiri atau sebagai wakil. Tindakan undang-undang akan diambil oleh Pembiaya sekiranya terdapat pelanggaran kewajipan ini.
4. UMUM
Pelanggan tidak mempunyai hak untuk menyerahkan atau memindahkan mana-mana hak, aku janji, perjanjian, kewajipan, liabiliti dan/atau obligasi yang termaktub dalam terma dan syarat ini.
5. PENDEDAHAN MAKLUMAT
-
a. Dengan ini, Pelanggan bersetuju bahawa semasa penerusan Perjanjian dan/atau selagi mana-mana wang yang perlu dibayar masih belum dijelaskan, Pembiaya berhak untuk mendedahkan maklumat mengenai Pelanggan dan Perkhidmatan (termasuk akaun Pelanggan dan/atau akaun baru Pelanggan) kepada berikut:
- i. agensi pelaporan kredit seperti yang ditakrifkan di bawah Akta Agensi Pelaporan Kredit 2010 (termasuk CTOS Data Systems Sdn. Bhd. (“CTOS”), Experian Information Services (Malaysia) Sdn. Bhd. (“Experian”) atau pihak berkuasa atau badan lain yang ditubuhkan oleh kerajaan atau pihak berkuasa lain yang mempunyai bidang kuasa ke atas Pembiaya; atau
- ii. badan atau pihak berkuasa lain atau pihak yang dikatikan dengan Pembiaya; atau
- iii. bakal penerima serah hak atau orang lain yang mewakili untuk membuat perjanjian kontrak dengan Pembiaya.
- b. Pelanggan dengan ini secara nyata dan tidak boleh ditarik balik persetujuannya dengan pendedahan tersebut dan dengan ini mengesahkan dan mengisytiharkan bahawa tiada persetujuan lanjut daripada Pelanggan diperlukan yang berkaitan dengannya.
6. KETETAPAN
Sebarang terma, syarat, ketetapan, peruntukan, perjanjian atau aku janji yang terkandung di sini yang menyalahi undang-undang, dilarang atau tidak boleh dikuatkuasakan dalam mana-mana bidang kuasa hendaklah, mengenai bidang kuasa tersebut, dihentikan setakat undang-undang, larangan atau yang tidak boleh dikuatkuasakan dalam mana-mana bidang kuasa tersebut, tanpa membatalkan atau menjadikan tidak sah, batal atau tidak boleh dikuatkuasakan mana-mana terma, syarat, ketetapan, peruntukan, perjanjian atau aku janji sedemikian dalam mana-mana bidang kuasa lain.
7. PERKHIDMATAN NOTIS DAN PROSES UNDANG-UNDANG
- a. Setiap komunikasi yang akan dibuat di bawah Perjanjian perlu dilakukan secara bertulis, dan bagi Pembiaya, hendaklah dilakukan di bawah tanggungan mana-mana pengurus atau pegawai lain yang diberi kuasa Pembiaya atau peguam cara atau firma peguam cara yang bertindak untuk Pembiaya dan, melainkan telah dinyatakan sebaliknya, hendaklah dihantar melalui faks atau surat rasmi, ke alamat yang dinyatakan atau ke alamat lain yang mungkin dimaklumkan oleh pihak lain yang memberi notis.
-
b. Sebarang notis atau permintaan sedemikian hendaklah dianggap telah diberikan secukupnya, atau dibuat dan dianggap telah diterima (melainkan terdapat bukti yang bertentangan bahawa notis atau permintaan tersebut sebenarnya tidak diterima) oleh pihak yang menerimanya:
- i. dalam kes penghantaran peribadi, apabila dihantar sebelum 5.00 petang pada Hari Bekerja; atau;
- ii. dalam kes penghantaran pos prabayar atau berdaftar, pada hari kedua Hari Bekerja selepas penghantaran dilakukan; atau;
- iii. dalam kes teleks atau kabel, pada Hari Bekerja sejurus selepas penghantaran; atau;
- iv. dalam kes faksimili, pada masa laporan penghantaran diterima oleh penghantar, yang mengesahkan bahawa penerima telah menerima faksimili tersebut; atau;
- v. dalam kes surat elektronik, pada hari surat elektronik tersebut memasuki sistem maklumat Pelanggan, selagi Pembiaya belum menerima mesej yang gagal atau tidak dapat dihantar daripada pembekal hos pada hari penghantaran.
- c. Sekiranya berlaku perubahan dalam alamat Pelanggan, Pelanggan hendaklah secepat yang mungkin atau dalam apa jua keadaan sekurang-kurangnya tujuh (7) hari sebelum perubahan tersebut memberitahu Pembiaya secara bertulis tentang perubahan tersebut.
- d. Tiada perubahan dalam alamat untuk perkhidmatan dalam apa jua cara sekalipun akan berkuatkuasa atau mengikat Pembiaya melainkan Pelanggan telah memberi Pembiaya, menurut perenggan (c), notis sebenar mengenai perubahan Alamat untuk Perkhidmatan dan tiada peruntukan yang diberikan di sini akan terjejas atau mengalami prejudis oleh sebarang perubahan Alamat untuk Perkhidmatan yang mana Pembiaya tidak mempunyai pengetahuan sebenar pada masa perbuatan atau perkara itu dilakukan atau dijalankan.
- e. Sebarang notis atau komunikasi lain yang akan diberikan di bawah atau berkenaan dengan Perjanjian hendaklah dihantar, diberikan atau dihantar kepada penerima di alamat tersebut (atau alamat lain yang mungkin diberikan oleh penerima notis kepada pihak lain mengikut perenggan (c) dari semasa ke semasa) yang ditetapkan.
- f. Pembiaya hendaklah mempunyai budi bicara mutlak sama ada untuk menerima, atau bergantung, atau bertindak ke atas mana-mana komunikasi yang diterima melalui telefon atau e-mel dan berhak untuk meminta pengesahan mana-mana komunikasi sedemikian melalui mana-mana kaedah yang difikirkan sesuai oleh Pembiaya.
- g. Penyampaian mana-mana proses undang-undang boleh diberikan melalui pos berdaftar prabayar atau pos biasa yang dihantar kepada Pelanggan di alamat yang dinyatakan dan proses undang-undang tersebut hendaklah dianggap telah dilaksanakan dengan sewajarnya selepas tamat tempoh lima (5) hari dari tarikh ia diposkan dan tiada perubahan dalam alamat Pelanggan yang dinyatakan di sini walau apa jua pun yang dibawa akan berkuatkuasakan atau mengikat Pembiaya melainkan notis sebenar pertukaran alamat telah diberikan kepada Pembiaya.
8. PENERBITAN TERMA DAN SYARAT INI DI LAMAN WEB LOANBUDDY
Salinan Terma dan Syarat ini diterbitkan di laman web www.loanbuddy.com.my. Sekiranya LoanBuddy menukar atau mengubah apa-apa terma dan syarat di sini, versi yang dipinda dan dikemaskini akan disiarkan di laman web tersebut.
9. PENAFIAN
Segala bahan di laman web LoanBuddy adalah disediakan “seadanya”. LoanBuddy tidak menjamin ketepatan, kebergantungan, atau kesempurnaan maklumat dan tidak bertanggungjawab atas kesilapan atau gangguan dalam perkhidmatan. Maklumat di laman ini bukanlah tawaran untuk membeli, menjual atau memindahkan sebarang sekuriti atau perkhidmatan. Pelanggan bertanggungjawab untuk menilai perkhidmatan dan mendapatkan nasihat profesional seperti yang disarankan.
10. PAUTAN
Pautan ke laman luar adalah untuk kemudahan sahaja. LoanBuddy tidak bertanggungjawab untuk kandungan pada laman yang dipautkan dan tidak mengendorsnya. Penggunaan pautan luar adalah atas risiko Pelanggan sendiri.
11. HAK CIPTA
Kandungan di laman web ini dimiliki oleh LoanBuddy dan dilindungi oleh undang-undang hak cipta. Pelanggan tidak boleh menyalin, mengedar, atau mengubah suai sebarang kandungan tanpa kebenaran.
12. TANDA DAGANG
Semua tanda dagang dan logo di laman web adalah milik LoanBuddy. Tiada hak diberikan untuk menggunakannya tanpa kebenaran terlebih dahulu.
13. PENGECUALIAN LIABILITI
LoanBuddy tidak bertanggungjawab untuk sebarang kerugian atau kerosakan daripada menggunakan laman web ini atau pergantungan pada kandungannya.
14. INDEMNITI
Pelanggan bersetuju untuk menanggung rugi LoanBuddy daripada sebarang tuntutan, kerugian atau perbelanjaan yang timbul daripada penggunaan laman web atau pelanggaran syarat ini oleh Pelanggan.
15. PENAMATAN
LoanBuddy boleh menggantung atau menamatkan akses Pelanggan ke laman web pada bila-bila masa atas sebarang sebab, terutamanya pelanggaran terma dan syarat ini.
16. UNDANG-UNDANG DAN BIDANG KUASA
Terma-terma ini dikawal oleh undang-undang Malaysia. Dengan menggunakan laman web ini, Pelanggan bersetuju dengan bidang kuasa mahkamah Malaysia untuk sebarang pertikaian.
17. KESELAMATAN PRIVASI
LoanBuddy komited terhadap keselamatan maklumat anda. Sentiasa rahsiakan nama pengguna dan kata laluan anda. Berwaspada dengan e-mel dan panggilan telefon yang meminta maklumat peribadi. LoanBuddy tidak akan meminta maklumat sensitif melalui cara ini.
PENERIMAAN dan PENGAKUAN
DASAR PRIVASI
LoanBuddy (bakal dirujuk sebagai “LoanBuddy” atau “kami”), berkomited untuk menghormati dan melindungi privasi dan data peribadi anda.
Dasar privasi ini (bersama dengan terma dan syarat dan sebarang dokumen lain yang dirujuk kepadanya) menentukan kaedah pengurusan maklumat peribadi yang dikumpulkan atau yang diberikan kepada kami.
Dalam mengumpul dan mengendalikan data peribadi anda, kami terikat dengan Akta Perlindungan Data Peribadi 2012 (bakal dirujuk sebagai “Akta”) dan undang-undang lain seperti garis panduan privasi yang terpakai. Dengan memberikan Data Peribadi anda kepada kami, anda dianggap telah membaca dan bersetuju dengan pengumpulan, penggunaan, pemprosesan, pendedahan dan pengendalian data peribadi anda mengikut dasar privasi ini.
1. DATA PERIBADI
Ungkapan “data peribadi” hendaklah membawa maksud seperti yang ditakrifkan oleh Akta dan termasuk maklumat mengenai nama, nombor kad pengenalan, nombor pasport, alamat, jantina, tarikh lahir, maklumat perhubungan, alamat e-mel, bangsa dan kewarganegaraan.
Data Peribadi yang diberikan kepada kami melalui borang di laman web kami di www.loanbuddy.com.my, atau melalui pautan di platform sosial digital kami atau melalui pautan WhatsApp (bakal dirujuk sebagai “laman web kami”) mungkin perlu didedahkan untuk tujuan memproses permohonan pinjaman, melanjutkan atau memperbaharui permohonan pinjaman atau menyediakan perkhidmatan lain yang berkaitan.
Jika anda menghubungi kami, kami mungkin menyimpan rekod komunikasi itu. Kami mungkin meminta anda untuk melengkapkan tinjauan secara sukarela untuk penyelidikan, menjejak butiran transaksi anda dan memantau lawatan laman web anda dan sumber yang diakses.
Adalah diperlukan bagi pihak kami untuk mengumpul dan memproses data peribadi anda. Kegagalan untuk memberikan data peribadi yang diperlukan atau persetujuan kepada notis ini boleh menyebabkan LoanBuddy tidak dapat memproses permohonan pinjaman anda, membuka akaun baharu atau mengekalkan akaun sedia ada.
2. PENGGUNAAN DATA PERIBADI
Dengan memberikan Data Peribadi anda, anda membenarkan penggunaannya untuk tujuan berikut:
- a. Penilaian Permohonan Pinjaman: Data Peribadi anda boleh digunakan untuk menilai merit dan kelayakan permohonan anda untuk kemudahan pinjaman, termasuk penilaian oleh penyedia pinjaman.
- b. Komunikasi Berkenaan Ciri Pinjaman: Kami mungkin menggunakan Data Peribadi anda untuk memaklumkan kepada anda tentang sebarang kemas kini, perubahan atau pengubahsuaian kepada terma, syarat, atau ciri produk atau perkhidmatan pinjaman yang anda mohon.
- c. Pengurusan Akaun yang Sedang Berjalan: Data Peribadi anda juga boleh digunakan untuk mengurus dan menyelenggara akaun pinjaman anda, termasuk sebarang sambungan atau pembaharuan kemudahan pinjaman.
- d. Komunikasi dan Penyelesaian Pertikaian: Data Peribadi anda boleh digunakan untuk berkomunikasi dengan anda mengenai permohonan atau akaun pinjaman anda, termasuk menangani sebarang pertanyaan atau menyelesaikan pertikaian yang berkaitan dengan kemudahan pinjaman.
- e. Penambahbaikan Perkhidmatan: Kami mungkin menggunakan Data Peribadi anda untuk menganalisi dan menambahbaik produk dan perkhidmatan kami untuk memenuhi keperluan anda dengan lebih baik.
- f. Pematuhan Undang-undang dan Kontrak: Untuk memastikan pematuhan terhadap kewajipan undang-undang dan kontrak.
- g. Pematuhan Dasar Dalaman: Data Peribadi anda boleh digunakan untuk mematuhi dasar dan prosedur dalaman, termasuk yang berkaitan dengan pencegahan pengubahan wang haram, penipuan atau aktiviti haram yang lain.
- h. Pentadbiran dan Perakaunan: Untuk memenuhi keperluan pentadbiran dan perakaunan dalaman kami.
- i. Penyelenggaraan Sejarah Kredit: Kami mungkin menggunakan Data Peribadi anda untuk mengekalkan rekod sejarah kredit anda untuk rujukan dan penilaian masa depan yang berkaitan dengan perkhidmatan kewangan.
- j. Pemprofilan dan Tinjauan Pelanggan: Data Peribadi anda boleh digunakan untuk mereka bentuk dan menjalankan tinjauan yang bertujuan untuk memahami keutamaan dan pemprofilan pelanggan untuk tujuan pemasaran dan pembangunan produk.
- k. Analisis Statistik: Kami mungkin menggunakan Data Peribadi anda untuk analisis statistik untuk lebih memahami arah aliran pasaran dan gelagat pelanggan, yang akan membantu dalam meningkatkan produk dan perkhidmatan kami.
- l. Penyediaan Makluman dan Bahan Pendidikan: Data Peribadi anda boleh digunakan untuk memberi anda pemakluman, surat berita dan bahan pendidikan, serta sebarang maklumat yang telah anda minta atau daftar untuk diterima.
Data Peribadi anda mungkin akan digunakan untuk pemasaran secara langsung seperti berikut:
- a. Penggunaan Data: Nama, butiran komunikasi, maklumat produk/perkhidmatan, corak transaksi, tingkah laku dan data demografi anda boleh digunakan untuk pemasaran langsung.
-
b. Subjek Pemasaran:
- Kemudahan kredit/pinjaman dan perkhidmatan/produk kewangan lain daripada kami, affiliate, atau pihak ketiga.
- Program ganjaran/loyalty, tawaran promosi dan perkhidmatan yang berkaitan.
- Jemputan ke acara (seperti seminar, webinar, persidangan, acara langsung).
- c. Perkongsian Data: Data anda mungkin dikongsi dengan para affiliate atau pihak ketiga untuk tujuan pemasaran di mana ia tertakluk kepada persetujuan bertulis anda.
- d. Pampasan: Kami mungkin menerima pampasan dari perkongsian data seperti yang diterangkan di atas.
- e. Kaedah Komunikasi: Kami mungkin memasarkan melalui faks, e-mel, mel, telefon atau e-newsletter. Anda boleh menarik diri pada bila-bila masa dengan menghubungi kami tanpa sebarang bayaran.
3. PENDEDAHAN DAN TUJUAN DATA PERIBADI
Data peribadi yang diberi akan dirahsiakan dan direkod tetapi mungkin akan diberikan kepada pihak-pihak berikut dan digunakan untuk tujuan yang digariskan di bawah:
- a. Kakitangan: Dikongsi dengan pekerja dan kakitangan kami yang memerlukan akses untuk melaksanakan kerja hakiki yang berkaitan dengan perkhidmatan kami.
- b. Ejen dan Penasihat: Didedahkan kepada ejen, kontraktor dan penasihat kami yang membantu dalam menyampaikan perkhidmatan kami, dengan syarat mereka terikat dengan obligasi kerahsiaan.
- c. Agensi Pelaporan Kredit: Dikongsi dengan agensi pelaporan kredit untuk menilai kelayakan kredit, menilai permohonan pinjaman dan mengekalkan rekod kredit yang tepat.
- d. Agensi Kutipan Hutang: Didedahkan kepada agensi kutipan hutang sekiranya terdapat hutang tertunggak untuk tujuan mengutip bayaran kepada kami.
- e. Obligasi Kerahsiaan: Dikongsi dengan individu atau entiti yang berada di bawah obligasi kerahsiaan untuk memastikan pengendalian maklumat yang bertanggungjawab.
- f. Keperluan Undang-undang dan Kawal Selia: Didedahkan kepada pihak yang berkaitan di bawah undang-undang dan peraturan yang berkenaan, dalam Malaysia dan antarabangsa, untuk memastikan kepatuhan.
Dengan persetujuan pendedahan ini, anda mengakui bahawa Data Peribadi anda mungkin dikongsi dan digunakan untuk tujuan yang digariskan, membolehkan kami menyampaikan perkhidmatan kami dengan berkesan sambil mematuhi keperluan undang-undang dan peraturan.
4. KUKI
- a. Laman web kami menggunakan kuki untuk membezakan pengguna, meningkatkan pengalaman melayar dan menambahbaik laman web. Dengan meneruskan pelayaran, anda bersetuju dengan penggunaan kuki kami.
- b. Kuki ialah fail kecil yang disimpan dalam layar atau pemacu komputer anda jika dibenarkan, dan mengandungi data yang dipindahkan ke peranti anda.
-
c. Kami menggunakan kuki yang dinyatakan di bawah:
- Kuki yang sangat diperlukan: Mendayakan fungsi laman web penting seperti mengecam tetapan layar, membawa maklumat antara halaman dan mengekalkan sesi log masuk yang selamat.
- Kuki analitik/prestasi: Mengira jumlah pelawat dan menjejaki pergerakan mereka di laman web untuk meningkatkan pengalaman pengguna.
- Kuki berfungsi: Mengenali pelawat yang kembali untuk memperibadikan kandungan dan merekod keutamaan pelawat.
- Kuki bersasar/beriklan: Menjejaki lawatan, respons kepada iklan dan interaksi laman web untuk menyesuaikan pemasaran dan meningkatkan keberkesanan pengiklanan.
- d. Pihak ketiga (seperti rangkaian iklan, penyedia analisis trafik) boleh menggunakan kuki yang bukan di bawah kawalan kami, biasanya kuki analisis atau bersasar.
- e. Anda boleh melaraskan tetapan pelayar untuk menolak kuki, namun hendaklah diingatkan bahawa menyekat semua kuki boleh menjejaskan fungsi laman web.
- f. Kami mungking menggunakan perkhidmatan analitik web pihak ketiga yang mengumpul maklumat melalui kuki dan teknologi lain untuk menganalisi penggunaan laman web dan menyesuaikan pengiklanan.
5. PENGHANTARAN DATA DAN KESELAMATAN
Setelah maklumat anda diterima, kami akan melaksanakan prosedur dan langkah keselamatan yang ketat untuk melindungi akses tanpa kebenaran. Walau bagaimanapun, kami tidak dapat menjamin keselamatan mutlak maklumat yang dihantar melalui internet.
Kami akan menjalankan tugas yang terbaik untuk melindungi Data Peribadi anda. Jika anda telah diberikan kata laluan untuk mengakses bahagian tertentu di laman web kami, anda bertanggungjawab untuk mengekalkan kerahsian kata laluan ini dan tidak boleh dikongsikan dengan sesiapa pun.
6. PERUBAHAN KEPADA DASAR PRIVASI
Sebarang perubahan yang mungkin kami lakukan pada dasar privasi kami pada masa hadapan akan disiarkan di halaman ini. Jika terdapat sebarang pindaan pada dasar privasi ini, pindaan hanya akan digunakan pada data peribadi yang dikumpul selepas kami menyiarkan dasar privasi yang telah disemak.
7. INDEMNITI
Anda bersetuju untuk menanggung rugi yang tidak boleh ditarik balik dan memegang LoanBuddy daripada semua liabiliti, tuntutan, kerugian dan perbelanjaan, termasuk yuran guaman, yang mungkin timbul berkaitan dengan:
- a. penggunaan atau penyalahgunaan laman web ini dan perkhidmatannya oleh anda;
- b. pelanggaran terhadap terma dan syarat ini; atau
- c. sebarang tuntutan pelanggaran harta intelek atau hak proprietari yang dibuat oleh pihak ketiga yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini.
8. PENAFIAN
Bahan dan maklumat di laman web ini, termasuk tetapi tidak terhad kepada perkhidmatan, produk, data, teks, grafik, audio, video, pautan atau item lain, disediakan atas dasar “seadanya’ dan sebagaimana tersedia”. Rujukan kepada bahan dan maklumat yang terkandung dalam laman web termasuk bahan dan maklumat yang diberikan oleh pihak ketiga.
LoanBuddy tidak membuat jaminan, representasi atau pengendorsan yang nyata atau tersirat, termasuk tetapi tidak terhad kepada waranti hak milik, ketidakpelanggaran, kebolehdagangan, ketepatan, kesempurnaan, kebolehpercayaan atau kesesuaian untuk tujuan tertentu. LoanBuddy secara jelas menafikan liabiliti untuk sebarang kesilapan atau ketinggalan dalam bahan, maklumat atau fungsi tersebut. Walaupun tindakan yang munasabah diambil untuk memastikan ketepatan maklumat yang berasal secara eksklusif daripada LoanBuddy mengenai transaksi dan produknya, tiada waranti akan diberi.
Selain itu, LoanBuddy tidak menjamin bahawa akses kepada laman web, bahan, maklumat, atau fungsi tidak akan terganggu, bebas ralat atau dibetulkan kecacatannya. Tiada jaminan terhadap kelewatan, kegagalan, ralat dalam penghantaran, virus atau unsur bahaya lain yang boleh merosakkan sistem anda.
Bahan dan maklumat di laman web ini tidak boleh dianggap sebagai tawaran, permintaan atau nasihat yang berkaitan dengan sekuriti, pelaburan, pinjaman atau produk kewangan lain. Anda bertanggungjawab untuk menilai kualiti, kesesuaian, ketepatan dan kegunaan semua perkhidmatan, kandungan dan maklumat yang diperoleh melalui laman web. Anda harus mendapatkan nasihat profesional dan mengesahkan sebarang maklumat secara bebas sebelum membuat sebarang keputusan pelaburan, perniagaan atau komersial berdasarkan kandungan yang disediakan.
9. KEBENARAN DAN HAK
Dengan menggunakan perkhidmatan kami, membuat permohonan pinjaman atau melawati laman web kami, anda membenarkan kami mengumpul dan memproses data peribadi anda dan aktiviti lain mengikut notis ini. Anda mengesahkan bahawa semua Data Peribadi yang anda berikan adalah tepat, tidak mengelirukan dan telah dikemaskini. Anda bersetuju untuk memaklumkan kami dengan segera tentang sebarang perubahan pada Data Peribadi anda.
Di bawah Akta, individu mempunyai hak:
- a. Untuk menyemak sama ada kami menyimpan data peribadi tentang anda dan mengakses data tersebut;
- b. Untuk menghendakkan kami membetulkan secepat yang mungkin mana-mana data yanng tidak tepat yang berkaitang dengan anda;
- c. Untuk memastikan dasar dan amalan kami berhubung dengan data peribadi dan jenis data peribadi yang dipegang oleh kami;
- d. Untuk membantah penggunaan data peribadi anda untuk tujuan pemasaran dan kami tidak akan menggunakan data peribadi anda untuk tujuan pemasaran selepas anda menyampaikan bantahan anda kepada kami; dan
- e. Untuk meminta untuk dimaklumkan item data peribadi yang didedahkan secara rutin kepada agensi pelaporan kredit atau agensi kutipan hutang, dan diberikan maklumat lanjut untuk membolehkan permintaan akses dan pembetulan kepada agensi rujukan kredit atau agensi kutipan hutang yang berkaitan.
Selaras dengan terma Akta, kami mempunyai hak untuk, dan mungkin, mengenakan bayaran untuk memproses sebarang permintaan akses data.
Jika anda ingin mengakses, membetulkan, menyekat, atau membantah penggunaan Data Peribadi anda untuk tujuan pemasaran langsung, anda boleh menghubungi kami pada bila-bila masa. Sila arahkan permintaan anda, termasuk soalan, aduan atau pertanyaan tentang dasar, amalan, dan jenis data yang kami pegang, kepada:
E-mel: [email protected]
Perhatian: Pegawai Loanbuddy
10. BAHASA
Selaras dengan Seksyen 7(3) Akta, dasar privasi ini dikeluarkan dalam kedua-dua Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia. Sekiranya terdapat sebarang percanggahan antara versi Bahasa Inggeris dan versi Bahasa Malaysia, versi Bahasa Inggeris akan diutamakan.